29 May 2012

Kebangkitan Syria

Revolusi di Syria bersangkut paut dengan tiga sebab utama iaitu :-

  1) Penindasan rakyat lebih 40 tahun
  2) Kebangkitan rakyat di negara-negara Arab lain
 3) KEMUNCAK --- insiden 20 remaja menconteng dinding dengan menulis "RAKYAT MAHU    JATUHKAN KERAJAAN". 

Remaja-remaja itu ditangkap, diseksa, dicabut kuku, tangan dan kaki hingga seorang daripadanya meninggal dunia.  Apabila ibu bapa kanak-kanak itu datang untuk membebaskan anak-anak mereka daripada penjara, ketua polis mengatakan kepada mereka :

" Kamu balik sahajalah, lupakanlah anak-anak itu dan anggaplah mereka telah tiada....jika kamu hendak anak-anak lagi berikan kamu isteri-isteri kamu ( agar kami rogol ), hasil daripada itulah anak-anak kamu."

Dari situlah bermulanya demonstrasi yang semakin hari semakin berta,bah momentumnya dari hanya ratusan ribu hingga hari ini 3 juta demontrasi telah mengadakan tunjuk perasaan mendesak Basyar berundur.

Hafez al-Assad berpegang pada Syiah Nusairiyah yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada MUSLIM SUNNI, yang mencaci dan menghina Saidina Aisyah dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita (ASWJ) Ahli Sunnah Waljamaah.

Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan syiahnya, bahkan Hafez sendiri pelampau Syiah. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez al-Assad.

No comments:

Post a Comment