29 May 2012

BUMI SYAM - SYRIA


Sejarah Syria






Negara Syria disempadani oleh Lubnan di bahgian barat, Turki di bahagian utara, Iraq di bahagian timurm Jordan di bahagian selatan dan Israel di bahagiab barat daya. Persisiran pantainya di bahagian barat pula menghadap Laut Mediterranean. Penduduk negara ini berjumlah 22 juta orang. 90% daripadanya adalah bahagian bangsa Arab. Yang selebihnya adalah daripada bangsa-bangsa minoriti seperti Kurdish, Armenia, Turkmen dan Assyria. 90% penduduk Syria beragama Islam. Agama Islam terpelihara dengan begitu baik sekali di Syria. 10% lagi daripada penduduk Syria adalah penganut agama Kristian, sama ada daripada mazhab Greek Orthdox ataupun mazhab Roman Katholik.


Bahasa Arab adalah bahasa utama yang digunakan di negar Syria. Bahasa Arabnya hampir serupa dnegan Bahasa Arab tulen seperti yang dipertuturkan oleh orang-orang Arab zaman dahulu dan juga seperi yang terkandung dalam kitab suci Al-Quran. Ianya kurang dicemari dengan bahasa-bahasa Arab pasar seperti di negara-negara Arab yang lain.

Syria mengamalkan sistem pemerintahan Republik dan diketuai oleh Presiden dan dibantu oleh Perdana Menteri. Matawang yang digunakn di sini ialah Pound. 1.00 Euro bersamaan dengan 65.00 Pound. 1.00 ringgit bersamaan dengan 13.00 pound.

Mengikut sejarah, pada tahun 640, di bawah pimpinan Khaled al-Walid, Syria berjaya ditawan oleh tetera Islan daripada Empayar Byzantine. Ia kemudian menjadi sebahagian daripada kerajaan Bani Umayyah. Pada tahun 750, kerajaan Abbasiyah berjaya melenyapkan kerajaan Umayyah dan secara tidak langsung, Syria jatuh ke bawah pimpinan kerajaan tersebut. Kemudian, pada tahun 887, kerajaan Mesir di bawah Dinasti Tulunid telah berjaya merampas Syria daripada kerajaan Bani Abbasiyah. 

Secara ringkas 
Kurun 12 : sebahagian Syria ditawan tentera Salib.
Kurun 13 : Tentera Mongol menawan Syria.
Kurun 16 : Tentera Turki Uthmaniyah menawan Syria.
Perang Dunia Pertama : bebas daripada Empayar Turki Uthmaniyah, Mmebentuk kerajannya sendiri.
Tahun 1920 : Raja Syria, Faisal I
Tahun 1921 : Faisal I menjadi Raja Iraq. 
Tahun 1944 : Syria mendapat kemerdekaan daripada Perancis dan membentuk kerajaan Republik
Tahun 1948 : Syria dan negara-negara Aran melibatkan diri dalam Perang Arab-Israel membantah penubuhan   haram negara Israel.
Tahun 1958 : Syria dan Mesir membentuk kerajaan United Arab Republik hingga 1961.
Tahun 1967 : Syria bekerjasam dengan Jordan dan Mesir berperang dnegan Israel dalam Perang Enam Hari.Syria kehilangan Bukit Golan.
Tahun 1966 : Rampasan kuasa oleh Parti Baath.
Tahun 1971 : Hafeez al-Assad menjadi Presiden Syrian dan memrintah selama 30 tahun. Pemerintahannya bersifat diktator dan sekular. 
Tahun 1976 : Ikwan Muslimin ditubuhkan menentang pemerintahan Hafez al-Assad. 
Tahun 1982 : Pusat aktiviti Ikwan Muslimn dimusnakan oleh tentera Syria. Seramai 10, 000 hingga 25,000 orang mati dan mengalami kecederaan.


Ikhwan Muslimin

Hafez al-Assad



Tahun 2000 : Basyar al-Assad memerintah Syria selapas kematian ayahnya, Hafeez al-Assad.
Tiada perubahan. Sama seperti polisi-polisi pemerintahan ayahnya.

Bashar al-Assad


No comments:

Post a Comment